Online marketing, Google ads en kosten per acquisitie
Tegenwoordig vindt steeds meer marketing online plaats. Dat is natuurlijk logisch. Steeds meer bedrijven bieden hun producten online aan. Ook shoppen steeds meer mensen online. Het is dan vanzelfsprekend dat er ook in toenemende mate online geadverteerd wordt.
Deze trend zal in de toekomst niet afnemen, sterker nog het zal steeds belangrijker worden. De digitalisering van de maatschappij zet immers door. Dit is een proces dat niet te stoppen is. Men spreekt ook wel van de vierde industriële revolutie.
Google ads speelt een centrale rol in online marketing. Dat heeft verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat je met Google ads mensen kunt targeten op het juiste moment. Namelijk wanneer zij van plan zijn om over te gaan naar een aankoop. Deze mensen zijn namelijk actief op het internet aan het zoeken naar een product. Daarom weet je dat ze van plan zijn om iets te kopen. Personen met een intentie om iets te kopen kun je veel gemakkelijker overhalen. Daarom is Google ads een ideaal medium.
Toch profiteert niet elke bedrijf van Google ads. Dat komt omdat je het wel op de juiste manier aan moet pakken. Wanneer je er een potje van maakt, dan kan het juist veel geld kosten. Wij hebben in dit artikel een paar handige tips opgeschreven.
Wij gaan vooral dieper in op cost per acquisition oftewel CPA. Dit is een hele belangrijke metric om je op te richten. Je wilt natuurlijk dat dit bedrag laag is. Wanneer je heel veel geld uitgeeft voor een lead, een groter bedrag dan de lead waard is, dan bereik je er helemaal niets mee. Daarom is het verstandig om dit bedrag laag te houden. Het hangt natuurlijk ook af van de waarde van je acquisitie. Als je lead heel veel geld waard is, dan mag je hier ook meer geld aan uitgeven.
Wat zijn belangrijke dingen om op te letten?
Wanneer je met Google ads begint dan zijn er een heleboel dingen waar je mee te maken krijgt. Er zijn ontzettend veel features waar je aan kunt sleutelen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Dit is heel begrijpelijk. Vooral voor de beginnende adverteerder kan het erg lastig zijn. Daarom geven wij aan wat belangrijke metrics zijn om je op te richten.
ROI is het belangrijkste
Eigenlijk is ROI het allerbelangrijkste. Het enigste probleem is dat je hiervoor medewerking van andere afdelingen of bedrijven nodig hebt. Je moet namelijk weten hoeveel jouw conversie opbrengt. Wanneer je dit niet weet, dan kan je nog steeds gebruik maken van Google ads, je bent dan alleen wel een stuk minder effectief.
Het is daarom belangrijk wanneer het bedrijf waar jij mee samenwerkt bijvoorbeeld een programma zoals hubspot installeert. Dit is gelukkig volkomen gratis. In dit programma kun je uitstekend leads bijhouden. Je kunt precies zien wat jouw leads opleveren. Hoeveel van deze leads worden omgezet in een sale? Dat is natuurlijk superbelangrijk om te weten. Wanneer dit soort gegevens bijgehouden worden kun je bepalen wat de ROI (Return on investment) is.
Kost per conversie
Misschien is dit allemaal niet mogelijk. Dan hoef je niet bang te zijn, je kunt ook naar andere dingen kijken om je Google ads campagnes te optimaliseren. Het is bijvoorbeeld aan te raden om de kost per conversie in de gaten te houden. Je wilt dit bedrag laag houden. Hoe pak je dit aan? De kost per conversie hangt af van verschillende dingen, eigenlijk twee om precies te zijn. Het hangt aan de ene kant af van de cpc oftewel de cost per click en aan de andere kant is het conversiepercentage heel belangrijk.
Het conversiepercentage kun je beïnvloeden door je te richten op een relevantere doelgroep. Dit kan door de juiste zoekwoorden te selecteren. Ook is het mogelijk om de landingspagina te verbeteren. Dit kan op een heleboel verschillende manieren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de tekst aan te passen of om andere plaatjes toe te voegen. Het is ook mogelijk om een andere call to action te kiezen of om de kleur van de CTA-button aan te passen.
De kwaliteitsscore
Natuurlijk is het erg belangrijk dat mensen aankopen doen bij jouw bedrijf of dat je leads genereert tegen een aantrekkelijke prijs. Dit is echter niet het enigste wat je aan kunt passen en waar je dus aandacht aan kunt besteden. Er zijn nog veel meer dingen waar je op kunt letten. Dit zijn meer details, maar je kan juist het verschil maken wanneer je op al deze kleine details let.
De kwaliteitsscore is bijvoorbeeld ook heel erg belangrijk. Wat is de kwaliteitsscore? Dit is een belangrijke metric die jou vertelt hoe goed de kwaliteit van je advertenties is. Het is natuurlijk belangrijk om uitstekende advertenties te hebben omdat mensen er dan eerder op drukken, en omdat ze dan wellicht ook eerder een aankoop doen.
Er is echter nog een andere belangrijke reden waarom deze score zo belangrijk is. Wanneer Google vindt dat de kwaliteit van je advertenties hoog is, dan kan je voor een lagere prijs een hogere positie in Google krijgen. Dit is natuurlijk erg aantrekkelijk. Want iedereen wilt wel een lagere prijs betalen voor een advertentieklik en tegelijkertijd levert een hogere positie meer bezoekers op.
Hoe kun je deze score verbeteren? Dat heeft met verschillende dingen te maken. Er zijn drie factoren die een rol van betekenis spelen. Allereerst is de advertentierelevantie erg belangrijk. Ten tweede speelt de kwaliteit van de landingspagina een belangrijke rol. Tenslotte is de historische CTR ook van belang.
Gelukkig kan je op al deze drie dingen invloed uitoefenen. Door bijvoorbeeld zoekwoorden in je advertentietekst te verwerken zorg je ervoor dat Google deze als meer relevant ervaart. Verder heb je de mogelijkheid om je landingspagina aan te passen. Ook hier is het goed om voldoende zoekwoorden toe te voegen. Kijk ook naar de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer er dingen aanwezig zijn waar de gebruiker op zoek naar is, dan zal Google vanzelf de website een betere beoordeling geven.
Tenslotte is het belangrijk om goede copywriting te hebben zodat mensen eerder op je advertentie drukken. Hierdoor stijgt de ctr namelijk.