Google shopping, wat is dat?
Google verandert voortdurend. Om succesvol te blijven en om te verbeteren voegt Google steeds meer features toe. De afgelopen jaren is Google Shopping bijvoorbeeld steeds belangrijker geworden. Het is verstandig om je constant te verdiepen in de veranderingen die Google doorvoert. Alleen op die manier kun je jezelf blijven verbeteren. En alleen zo kun je de concurrentie voorblijven. Maar wat is Google Shopping precies? En wat zijn de voordelen van dit medium? Dat kun je hier lezen.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van Google Ads, met andere woorden zoekmachine adverteren. Google Shopping verschilt van de traditionele ads op het zoeknetwerk. Ook is Google Shopping erg anders dan Display advertenties.
Bij Google Shopping draait het puur om het promoten en verkopen van producten. De advertenties bestaan niet alleen uit tekst. Er is ook andere informatie aanwezig. Foto’s zijn bijvoorbeeld ook belangrijk. Natuurlijk wordt er wel nog gebruik gemaakt van tekst om onder andere prijzen en productomschrijvingen aan te geven.
De werking van Google Shopping is erg anders dan die van Google Ads. Er wordt niet zozeer gebruik gemaakt van zoekwoorden, maar de product feed is juist erg belangrijk. Google gebruikt jouw feed, je website en je biedingen om te bepalen of jouw product vertoond wordt aan de consument. Op die manier heeft Google Shopping wel wat weg van SEO.
Hoe werkt dat dan precies, dat Google Shopping?
Misschien klinkt het nu nog een beetje vaag, en heb je nog geen duidelijk beeld van Google Shopping en de manier waarop het werkt. Hieronder leggen we het precies uit.
Wanneer je een product intypt in Google, dan zie je bovenaan regelmatig resultaten met een plaatje en een prijs erbij. Dit zijn Google Shopping resultaten. Het handige van deze informatie is dat je gemakkelijk prijzen kunt vergelijken. Wanneer je op een van de resultaten drukt word je doorverwezen naar de pagina van het bedrijf.
Je gebruikt het Merchant center om de product feed door te geven aan Google. Je moet hiervoor je Ads account koppelen met het Merchant Center. Je kan gebruik maken van Ads om een campagne op te zetten in Google Shopping.
Voor wie is Google Shopping interessant?
Google Shopping is een hele goede manier om producten te verkopen. Echter, niet iedereen kan gebruik maken van deze tool. Waarom? Wanneer je wilt adverteren met behulp van Google Shopping, dan moet je in ieder geval beschikken over een webshop met producten die een vaststaande prijs hebben. Bij de Google Shopping resultaten staat namelijk altijd een prijs vermeld. Wanneer jij bijvoorbeeld op maat gemaakte badkamers verkoopt, waarbij de prijs dus altijd verschillend is, dan kan jij niet gebruik maken van Google Shopping ads. Je kunt immers niet een bepaalde prijs doorgeven aan Google.
Hoeveel kost het om te adverteren met Google Shopping ads?
Google Shopping ads zijn gebaseerd op een Pay Per Click model. Dat houdt in dat je past geld betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Dit is natuurlijk heel gunstig. Je betaalt alleen maar wanneer het je daadwerkelijk iets oplevert, wanneer iemand jouw website bezoekt. Vervolgens is het natuurlijk wel de kunst om deze bezoekers om te zetten in betalende klanten.
Hoe komen jouw producten bij Google Shopping terecht?
Het is niet heel ingewikkeld om ervoor te zorgen dat jouw producten bij de Google Shopping resultaten te zien zijn. Je moet eerst een Google Ads en een Google Merchant Center account aanmaken. Vervolgens koppel je deze. Daarna maak je een Google Shopping feed. Tenslotte kun je een campagne maken in Google Ads.
Wat is een product feed?
Het meest lastige is het maken van de Google Shopping Feed en ervoor zorgen dat dit werk soepel verloopt. Hoe doe je dit? Allereerst is het misschien handig om meer informatie te geven over wat een Google Shopping feed eigenlijk is. Deze feed bestaat uit vereiste kenmerken en aanbevolen kenmerken. Onder de vereiste kenmerken vallen bijvoorbeeld de titel, beschrijving en foto van de link. Ook de prijs, het merk en de beschikbaarheid van de voorraad hoort hierbij. Wat zijn aanbevolen kenmerken? Hierbij gaat het voornamelijk om de kleur en dergelijke. Ook wat voor materiaal er gebruikt wordt, kun je hier aangeven.
Hoe maak je een product feed?
Er zijn verschillende methodes die je kunt hanteren om een product feed te maken. Allereerst kun je een webdeveloper vragen. Deze hebben hier vaak veel ervaring hiermee. Je bent er dan dus van verzekerd dat het resultaat oplevert. Echter, hier hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Developers doen het werk niet voor niets. Vaak vragen zij een uurtarief, dat soms vrij hoog kan zijn.
Het kan ook een optie zijn om zelf handmatig alle data in te voeren. Dit is makkelijk om te doen, alleen ook heel tijdrovend wanneer je veel producten hebt.
Tenslotte is het mogelijk om een product feed automatisch te generen. Hiervoor moet je een extensie gebruiken. Met behulp van Magento kun je dit bijvoorbeeld doen. Maar ook wanneer je jouw website met WordPress hebt gemaakt zijn er plugins die je kunt gebruiken om een product feed te maken. Er is eigenlijk altijd wel een extensie of oplossing die je kunt gebruiken om een feed te maken. Dit vereist wel wat onderzoek, en je moet actie ondernemen.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
Waarom zou je moeten overwegen om gebruik te maken van Google Shopping advertenties? De kost per klik ligt vaak wat lager dan bij normale Google Ad advertenties. Verder ligt het conversiepercentage hoger. Dit leidt uiteindelijk tot een lagere kost per conversie, en een hoger ROI, waar het je tenslotte om te doen is.
De nadelen van Google Shopping
Er zijn ook wat nadelen. Een Google Shopping campagne maken is wat ingewikkelder dan normale Google Ad advertenties. Ook kan er soms veel werk in gaan zitten om de feed te maken, vooral wanneer jij honderden producten hebt. Tenslotte ziet de consument precies wat het prijsverschil is tussen jou en je concurrent. Dit wil je misschien helemaal niet.
Het beste is om te proberen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Met behulp van Google Ads kun je precies zien wat het beste resultaat oplevert.