Online marketing en de marketing funnel
Tegenwoordig, wanneer je spreekt over marketing, dan heb je het meestal over online marketing. Natuurlijk zijn er nog steeds andere vormen van marketing, er worden immers nog steeds tv en radioadvertenties gemaakt. Alleen het online aspect van marketing begint steeds meer te overheersen. Dat is niet verwonderlijk aangezien je met online marketing je advertenties heel gericht kunt afstemmen op een bepaalde doelgroep. Hierdoor is de kans dat het iets oplevert een stuk groter. Toch kan het met online marketing nog steeds gebeuren dat je de verkeerde doelgroep aanspreekt.
Het is daarom erg belangrijk dat je rekening houdt met de marketing funnel. Dit is een model wat (toekomstige) klanten opdeelt in verschillende groepen, op basis van hun ervaringen met jouw merk. Bovenaan staan de mensen die nog nooit van je bedrijf gehoord hebben. Onderin bevinden zich de mensen die al erg loyaal zijn ten opzichte van je merk. Elke groep moet op een andere manier benaderd worden, wanneer je succesvol marketing wil bedrijven. Hieronder lees je hoe je dit aan moet pakken.
De marketing funnel
Er zijn veel verschillende marketing funnels, sommige marketeers hebben een voorkeur voor de ene, andere zien meer in een andere versie. De basisprincipes zijn wel altijd hetzelfde. Wij zullen hier wat duidelijker uitleggen wat de marketing funnel inhoudt aan de hand van een bekende variant, het See-Think-Do-Care Model.
Een funnel is vergelijkbaar met een fuik waar in vis inzwemt, aan de bovenkant heeft hij nog de mogelijkheid om te ontsnappen uit de fuik, maar hoe verder hij afdaalt, hoe moeilijker het wordt om te ontsnappen. Het STDC Model lijkt een beetje op deze situatie. In de See fase hebben klanten nog nooit van je bedrijf gehoord, dit is het eerste moment waarop ze van jouw bestaan op de hoogte worden gebracht. In de Think fase zijn ze aan het overwegen of het misschien een goed idee is om een aankoop te doen bij jouw bedrijf. In de Do fase zijn ze echt op zoek naar een specifiek product en van plan dit te gaan kopen. In de Care fase hebben ze al iets gekocht bij jou, en zijn ze omgezet in loyale klanten die regelmatig een aankoop blijven doen.
Benader klanten in elke fase van de funnel op een andere manier
Het is erg belangrijk om rekening te houden met de marketing funnel, in welke fase een bepaalde (toekomstige) klant zich bevindt, en daar gerichte advertenties op los te laten. Iemand die nog nooit van jouw merk gehoord heeft, die wil natuurlijk iets anders zien dan een persoon die al jarenlang een trouwe klant is. Voor de eerste categorie mensen, wil je een reclame maken waarin kort jouw merk wordt geïntroduceerd. Waar staat het voor en wat zijn de voordelen? Bij de andere categorie weet je al waar deze mensen in zijn geïnteresseerd omdat ze al eerder wat hebben gekocht, deze mensen wil je benaderen met bijvoorbeeld een advertentie die is afgestemd op eerdere producten die ze hebben gekocht. Zo krijgt elke persoon een advertentie die goed is afgestemd op hem of haar. Dit is een van de belangrijkste aspecten van online marketing.
De marketing funnel uitgelegd aan de hand van een voorbeeld
Hieronder wordt de marketing funnel wat verder uitgelegd aan de hand van een concreet voorbeeld. Er is een fictieve webshop die design lampen verkoopt. Ze hebben al wel de nodige klandizie, maar er zijn nog genoeg mensen die nog nooit van dit bedrijf hebben gehoord. Ze willen een budget van 10.000 euro per maand uitgeven aan marketing. Hoe ga je dit geld uitgeven, gebruik makende van de marketing funnel? Dit bedrijf wil ook graag een hoge ROI halen, het liefste van 10. Dat betekent dat je voor elke euro die je investeert, er 10 terugverdient. Om dit te behalen is het verstandig om een bottum-up methode te hanteren. Dit betekent dat je het liefst al je geld uitgeeft in de do-fase, aangezien hier het hoogste ROI gehaald kan worden (in deze fase zijn mensen namelijk bereid om geld uit te geven aan jouw producten.) Echter, dit is niet altijd mogelijk omdat er niet genoeg mensen in deze fase zitten. Op zulke momenten moet je eerst budget spenderen in de eerste twee fases, om zo genoeg mensen in de do fase te krijgen. Wanneer er eenmaal genoeg mensen in de do fase zitten, kun je een hoog ROI halen.
De See fase
Hoe ga je te werk in zo’n geval? Het is verstandig om een video te maken en deze te vertonen op Social Media en Youtube. Waarom? Adverteren op deze kanalen is vrij goedkoop. Op Youtube betaal je bijvoorbeeld soms maar 1 cent per advertentie-view. Verder is video een uitstekend middel om een merk te introduceren bij een doelgroep. Je kunt hierin namelijk heel kort een boodschap verpakken. Mensen hebben weinig zin om hele lappen tekst te verwerken, vooral wanneer ze je niet kennen. Met video is dit probleem opgelost. Verder kun je met video veel gemakkelijker een bepaalde emotie overbrengen. Dit is ook belangrijk wanneer je jouw merk introduceert. En een bepaald imago wil creëren.
De Think fase
In de Think fase van de marketing funnel kun je het beste mensen benaderen die je reclame al een keer eerder hebben gezien. Het is namelijk zo dat er over het algemeen 7 touchpoints in de customer journey zijn voordat iemand overgaat tot een aankoop.
De do fase
In de do fase wil je mensen die op je website zijn geweest en iets in hun winkelwagentje hebben gedaan maar niks gekocht benaderen. Ook mensen die naar een specifieke productpagina hebben gezocht kun je gericht retargeten. Verder kan je google ads inzetten op het zoeknetwerk om bij relevante zoekopdrachten een advertentie te vertonen. Dit is vooral een belangrijk aspect van online marketing.
De care fase
In de care fase benader je mensen opnieuw die al eerder wat gekocht hebben. Het beste middel hiervoor is e-mail. Hier heb je namelijk geen advertentiekosten bij, omdat je mensen mailt uit je eigen mailinglijst. Verder is het conversiepercentage hier torenhoog. Je kunt dus gemakkelijk een hoog ROI halen.
Op deze manier maak je van jouw online marketing een succes!