Google ads gegevens analyseren
Google ads is nog steeds een van de meeste populaire tools die een online marketeer gebruikt. Grofweg gezien kun je online marketing in drie gebieden verdelen: SEA (Google ads), SEO en social media adverteren. Met Google ads worden de hoogste conversiepercentages behaald. Dat is ook de reden dat deze tool het meest populair is onder online marketeers.
Echter, het is ook mogelijk om heel veel geld te verspillen wanneer je gebruik maakt van Google ads. Het is erg belangrijk dat je weet wat je doet. Hierdoor levert Google ads wat op, in plaats van dat het je geld kost. Om succes te behalen met Google ads is het daarom erg belangrijk om de data goed te analyseren.
Soms heb je als bedrijf honderden ad groepen en campagnes. Het kan dan al snel onoverzichtelijk worden. Op die manier wordt het moeilijk om de gegevens te analyseren. Gelukkig zijn er allerlei tools die je kunnen helpen om succesvol te worden. Excel is bijvoorbeeld een heel handig programma. Aan de hand van een draaitabel kun je alle gegevens gemakkelijk organiseren. Hierdoor bewaar je het overzicht en kun je er makkelijk achter komen wat wel en niet werkt.
Er zijn echter nog een heleboel andere methodes. Het is vooral ook belangrijk om te weten welke data belangrijk zijn en welke niet. Zo voorkom je dat je veel tijd besteedt aan onbelangrijke zaken. In dit artikel geven we je een heleboel handige tips. Gebruik deze om het maximale uit je campagnes te halen!
Belangrijke data
Wat is nou echt belangrijke data om op te letten? Wanneer je begint met Google ads vliegen de ingewikkelde termen je om de oren. CTR, CPC, Conversiepercentage, kwaliteitsscore. Voor een leek kan het al snel overweldigend zijn. Echter, wanneer je er wat meer over leert dan kom je erachter dat het allemaal niet zo heel moeilijk is. Iemand moet het gewoon duidelijk uitleggen aan je.
ROAS
Daarom hebben wij op een rijtje gezet wat de meest belangrijke gegevens zijn waar je naar moet kijken. ROAS is een hele goede metric om je succes te berekenen. Deze term staat voor Return on Advertisement Spend, in gewoon Nederlands betekent dat dus hoeveel je verdient per euro die je investeert. Uiteindelijk wil je natuurlijk een duidelijk inzicht hebben in wat Google ads jouw onderneming oplevert. ROAS is een ideale methode om dit na te gaan.
Een goede integratie
Je kan hieraan zien hoeveel omzet je hebt gegenereerd met de euro’s die je geïnvesteerd hebt. Er is echter wel een probleem. Wanneer je dit wilt uitrekenen moet je jouw zaakjes op orde hebben. Je moet precies weten hoeveel producten je verkocht hebt en hoeveel deze waard zijn. Er moet dus een goede wisselwerking zijn tussen verschillende compartimenten van je bedrijf.
Als dit er niet is, dan hebben de marketeers niet genoeg informatie om de ROAS te berekenen. Het is vooral lastig bij bedrijven die geen vaststaande producten hanteren die je in een webshop kunt kopen. Bijvoorbeeld maatwerk badkamers. Je kunt hierbij het proces minder makkelijk automatiseren. Gelukkig zijn er wel allerlei tools die je kunnen helpen. Hubspot is bijvoorbeeld ideaal om leads in bij te houden.
Kost per conversie
Als jij als marketingbureau of bedrijf geen inzicht hebt in de omzet die gegenereerd wordt met het marketingbudget, dan is het een goed idee om te kijken naar de kost per conversie. Je wilt dat dit zo laag mogelijk is. Op die manier is je marge groter.
Soms is het echter niet mogelijk om tegen een hele lage kost per conversie producten te verkopen. Op zo’n moment moet je nagaan tot welk bedrag jij het de moeite waard vindt om aan een conversie te komen. Je kunt dan een doel CPA instellen (cost per acquisition = kost per conversie). Google zorgt ervoor dat je geen conversies krijgt die meer kosten dan dit bedrag.
Je kunt er ook voor kiezen om voor meer omzetgroei te gaan. Dan kun je de kost per conversie verhogen. Je verkoopt dan meer producten, maar wel tegen een hogere prijs. Je moet altijd nagaan wat wel of niet werkt voor jouw bedrijf. Ontwikkel duidelijke doelstellingen, en pas hier je marketingstrategie op aan.
Kost per klik en conversiepercentage
Maar hoe beïnvloed je de kosten per conversie? Hoe zorg je ervoor dat deze omlaag gaan? Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om hiervoor te zorgen. Eigenlijk zijn er twee zaken die je in de gaten moet houden. Dat zijn aan de ene kant de kost per klik, en aan de andere kant het conversiepercentage.
Kost per klik of cpc, de naam zegt het al. Dit is het bedrag dat iemand betaalt wanneer hij of zij op een advertentie drukt. Je kunt dit bedrag handmatig instellen, of je kunt het aan Google overlaten. Het is in ieder geval goed om dit bedrag in de gaten te houden, omdat het zo’n groot effect heeft op de kosten per conversie.
Aan de andere kant heb je het conversiepercentage. Elke online marketeer zou moeten weten wat dit betekent. Het is namelijk essentieel voor een online marketeer. Het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van de mensen die op je advertentie klikken daadwerkelijk een aankoop doen of een leadformulier invullen.
Het liefste heb je dat dit bedrag zo hoog mogelijk ligt. Gemiddeld ligt een conversiepercentage rond de 3%. Echter dit verschilt per industrie. Je snapt zelf dat iemand sneller een kleine aankoop zoals een badjas doet, dan een complete badkamer koopt. Omdat het laatste meer kost zullen mensen minder snel overgaan tot actie.
Een draaitabel maken
Je weet nu wat de belangrijkste metrics zijn waar je rekening mee moet houden. Vervolgens is het belangrijk om deze gegevens op een efficiënte manier te analyseren. Excel is heel handig om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een draaitabel, heel handig wanneer je een online marketeer bent. Op deze manier kun je data en getallenreeksen sorteren op de manier die jij wilt. Je kunt inzoomen op een specifieke dataset of juist niet. Dit hangt helemaal af van wat jij wilt bereiken.